Säädöstö

Säädöstö


1.   Hallinnollinen harkintakyky

Nämä säädökset koskevat pukeutumista, protestointia, aikataulutusta ja muita asioita jotka eivät ole mukana säännöissä, mutta joita pitää hallita kussakin erillisessä kilpailutapahtumassa. Jotkut näistä säädöksistä vaihtelevat turnausten välillä, kuten esimerkiksi voittomäärät sekä aloitusvuorot. Turnauksen johdolla on vastuu säädösten toimeenpanemiseksi. Näillä säädöksillä ei ole samaa toimeenpanevaa voimaa kuin säännöillä. Säännöt ovat aina etusijalla.


2.   Poikkeukset sääntöihin

Sääntöjä ei voi muuttaa ellei erillistä turnauskohtaista muutosta ole toimeenpanemassa WPA Sports Director tai muu WPA:n toimitsija. Kirjallinen selitys sääntömuutokselle pitää olla saatavilla pelaajien kokouksessa.


3.   Pukeutuminen

Jokaisen pelaajan peliasun pitää olla vähintään kyseisen turnauksen vaatimusten mukainen, puhdas, kunnollinen sekä hyvässä kunnossa. Jos pelaaja on epävarma peliasunsa suhteen, pitää hänen lähestyä turnauksen johtajaa ennen ottelua ja tiedustella peliasunsa laillisuutta. Turnauksen johtajalla on viimeinen sana pelaajan peliasun laillisuudesta. Poikkeustapauksissa turnauksen johtaja voi sallia pelaajan pelata riittämättömässä peliasussa jos esimerkiksi lentoyhtiö on hävittänyt pelaajan matkatavarat. Pelaaja voidaan sulkea turnauksesta pukeutumiskoodin rikkomuksen vuoksi.

Jos pukeutumiskoodia ei ilmoiteta ennen turnausta, oletetaan käytettävän WPA:n pukeutumiskoodia. Seuraavat vaatimukset ovat voimassa MM-kisoissa sekä World Tour –osakilpailuissa.


3.1 Miehet

Miehillä pitää olla joko pitkähihainen paita ja napitettu liivi tai normaali kauluspaita tai pikeepaita, väri on vapaa.

Kauluspaidan tai pikeepaidan helma pitää olla laitettu housun vyötärön sisään. T- paidat eivät ole sallittuja. Paidassa pitää olla vähintään lyhyt hiha.

Suorien housujen pitää olla puhtaat ja hyvässä kunnossa, väri on vapaa.

Denim/farkkukangas on kiellettyä, oli väri mikä hyvänsä, mutta farkkuleikkaus/tyyli on sallittu.

Kenkien pitää olla tyylikkäät puvun kengät jotka sopivat asuun. Lenkkarit ja sandaalit ovat kiellettyjä. Urheilukengät, joissa on tumma nahkapäällyste tai nahantapainen päällyste ovat sallittuja, mutta lopullisen päätöksen antaa turnauksen johtaja.


3.2 Naiset

Naiset voivat käyttää hametta, tyylikästä toppia, pukua, kauluspaitaa tai pikeepaitaa joka peittää olkapäät. T-paidat eivät ole sallittuja. Suorien housujen pitää olla puhtaat ja hyvässä kunnossa, väri on vapaa. Denim/farkkukangas on kiellettyä, oli väri mikä hyvänsä, mutta farkkuleikkaus/tyyli on sallittu. Naispelaajat voivat käyttää hametta minkä helman pitää kuitenkin peittää polvet.

Kenkien pitää olla tyylikkäät puvun kengät jotka sopivat asuun. Lenkkarit ja sandaalit ovat kiellettyjä. Urheilukengät, joissa on tumma nahkapäällyste tai nahantapainen päällyste ovat sallittuja, mutta lopullisen päätöksen antaa turnauksen johtaja.


4.   Pakan sapluuna

Pakan sapluunaa voidaan käyttää seuraavissa pelimuodoissa: 8-pallo, 9-pallo ja 10-pallo.   14.1:ssä ei ole sallittua käyttää sapluunaa.


4.1 Pakan sapluunan asettaminen

Ennen turnauksen alkua pöytään pitää tehdä tarvittavat merkinnät. Pystysuora viiva sapluunan keskikohdan läpi pitää olla piirrettynä sapluunan asettamista varten. Viivan pitää olla tarpeeksi pitkä kulkeakseen sapluunan ylä- ja alareiän läpi.                    


4.2 Pakan sapluunan poistaminen

Aloituksen jälkeen tuomari poistaa sapluunan niin pian kuin mahdollista liikuttamatta palloja. Jos ottelussa ei ole tuomaria, vastustajan pitää poistaa sapluuna mikäli sapluunan tiellä on palloja. Jos palloja ei ole sapluunan tiellä, voi lyöjä poistaa sapluunan ilman vastustajaa.

Riippumatta siitä onko ottelussa tuomaria vai ei, sapluuna voidaan poistaa mikäli sen tiellä on korkeintaan 2 palloa estämässä poistamista. Poikkeuksena mikäli 1 tai useampi pallo ovat kiinni toisissaan estämässä sapluunan poistoa. Tällöin sapluuna jätetään pöydälle kunnes nämä pallot eivät enää ole sapluunan poiston esteenä.

Sapluunaa poistaessa tuomari tai vastustaja voivat merkata sapluunan poistoa estävät pallojen paikat esimerkiksi pallon merkkausvälineellä tai liiduilla. Poistettu sapluuna laitetaan tämän jälkeen sille varatulle paikalle pois pelialueelta ja vallien päältä ja esteenä olleet pallot palautetaan paikoilleen.


4.3 Pakan sapluunan määritelmä

Pakan sapluunan olisi hyvä olla tehty muovista, eikä sen tulisi olla paksumpi kuin 0,14mm eikä vaikuttaa pöytään mitenkään. Sapluunaa ei saa liimata pelialueen pintaan kiinni.


5.   Aluetuomari

Turnauksessa saattaa olla käytössä aluetuomari, joka on vastuussa useasta eri pöydästä samanaikaisesti ja yhdellä pöydällä ei ole jatkuvasti tuomaria paikalla. Tässä tapauksessa pelaajien oletetaan silti seuraavan pelitapahtumia tietävän säännöt. Suositeltava menettelytapa on seuraava.

Lyömässä olevan pelaajan vastustaja suorittaa kaikki tuomarin tehtävät. Jos lyömässä oleva pelaaja arvelee ennen kyseistä lyöntiä, ettei vastustaja kykene asianmukaisesti tuomitsemaan lyöntiä, hänen täytyy pyytää aluetuomari paikalle katsomaan lyönnin suoritus. Myös lyömässä olevan pelaajan vastustaja voi pyytää aluetuomarin paikalle jos hän ei ole mielestään kykenevä tai halukas tuomitsemaan lyöntiä. Molemmilla pelaajilla on oikeus keskeyttää peli kunnes pelaaja on tyytyväinen pelin tuomarointiin.

Jos pelaajien kesken tulee erimielisyyttä pelissä jossa tuomari ei ole läsnä ja aluetuomari kutsutaan paikalle tuomitsemaan lyönti jota hän ei ole nähnyt, hänen pitää ottaa tarkasti selville tilanteen ja lyönnin kulku. Tämä voi sisältää luotettavien silminnäkijöiden haastattelua, videomateriaalin tarkastelua tai lyönnin uudelleen lavastamista. Jos aluetuomaria pyydetään tuomitsemaan virheen tapahtuminen ja virheen tapahtumisesta ei ole muuta todistetta kuin yhden pelaajan väite tapahtuneesta toisen pelaajan esittäessä ettei virhettä tapahtunut, oletetaan tällöin ettei virhettä tapahtunut.


6.   Epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä rankaiseminen

Säännöt ja säädöstö antavat tuomareille ja muille toimitsijoille huomattavan valinnanvapauden tuomita epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä. Useat eri tekijät ovat otettava huomioon näissä päätöksissä kuten aiempi käytös, aiemmat varoitukset, kuinka vakava teko on ja tieto joka on jaettu pelaajille pelaajien kokouksessa turnauksen alussa. Lisäksi on otettava huomioon kilpailun taso siihen nähden, että huippupelaajien oletetaan tuntevan säännöt ja säädöstön kun taas vasta-alkajat eivät välttämättä tiedä miten sääntöjä normaalisti tulkitaan.


7.   Protestointi

Jos pelaaja tarvitsee tuomion tai päätöksen, ensimmäinen taho johon hän ottaa yhteyttä on tuomari. Tuomari tekee päätöksensä kaikkien niiden keinojen mukaan jotka tuntuvat hänestä sopivilta. Jos pelaaja haluaa protestoida tuomarin päätöstä vastaan, pitää hänen ottaa yhteys päätuomariin ja sen jälkeen turnauksen johtajaan. Kaikissa normaaleissa turnauksissa turnauksen johtajan päätös on lopullinen ja sitova. WPA:n MM-kisoissa voi valituksen jättää edelleen WPA Sports Directorille, jos hän on läsnä. $100 pantti vaaditaan tällaisesta valituksesta ja se palautetaan mikäli päätös menee protestoijan eduksi.

Pelaaja voi pyytää tuomaria harkitsemaan päätöstään uudestaan, mutta ainoastaan kerran. Jos hän pyytää tuomaria uudestaan toisen kerran, se katsotaan epäurheilijamaiseksi käyttäytymiseksi.


8.   Ohjeet tuomareille

Tuomari päättää kaikki asiat jotka liittyvät sääntöihin, ylläpitää hyvät peliolosuhteet, tuomitsee virheet ja tekee muut päätökset liittyen näihin sääntöihin. Tuomari keskeyttää pelin jos olosuhteet eivät salli tasapuolista pelaamista. Peli keskeytetään myös jos tuomiosta protestoidaan. Tuomari ilmoittaa virheet ja muut erityiset sääntöjen mukaiset tilanteet. Hän vastaa kysymyksiin sääntöjen edellyttämällä tavalla kuten esimerkiksi peräkkäisten virheiden lukumäärä. Hän ei voi antaa neuvoja sääntöjen tulkinnasta tai muista peliin liittyvistä yksityiskohdista joihin hänen ei sääntöjen mukaan tarvitse vastata. Tuomari voi avustaa pelaajaa restin kanssa. Jos lyönti niin edellyttää, tuomari voi pitää pöydän valaisinta pois lyövän pelaajan tieltä.

Kun kyseisessä pelimuodossa on käytössä kolmen virheen sääntö, tuomarin pitäisi ilmoittaa pelaajille mikä tahansa toinen perättäinen virhe siinä vaiheessa kun se tapahtuu sekä myös kun pelaaja jolla on kaksi perättäistä virhettä palaa takaisin pöydälle. Ensimmäinen varoitus ei ole sääntöjen puitteissa tarpeen, mutta se on tarkoitettu estämään myöhemmät väärinkäsitykset. Jos käytössä on pistetaulukko jossa virhetilanne on pelaajille näkyvillä, riittää se täyttämään varoitusvaatimukset.


9.   Tuomarin vastaaminen kysymyksiin

Tuomari vastaa pelaajien esittämiin tiedusteluihin koskien objektiivisia yksityiskohtia kuten esimerkiksi onko pallo pakan sisäpuolella, onko pallo aloituslinjan sisäpuolella, paljonko pistetilanne on, kuinka monta pistettä vaaditaan voittoon, onko pelaajalla peräkkäisiä virheitä, mikä sääntö on voimassa jos tietty lyönti lyödään jne. Jos sääntöihin kysytään tarkennusta, tuomari vastaa parhaan kykynsä mukaan, mutta mikään tuomarin ilmoittama virheellinen informaatio ei suojaa pelaajaa sääntöjen toimeenpanolta. Tuomari ei voi tarjota subjektiivista mielipidettä joka voisi vaikuttaa peliin, kuten onko laillinen lyönti lyötävissä, onko kyytipallo tehtävissä, millaiset pöydän ominaisuudet ovat jne.


10. 8-pallon lisäys

Jos väri on valittu ja pelaaja epähuomiossa lyö vastustajan pallon pussiin pitää virhe ilmoittaa ennen kuin hän lyö seuraavan lyönnin. Jos kumpi tahansa pelaaja tai tuomari huomaa, että värit ovat vaihtuneet kesken pelin, peli keskeytetään ja pelataan uudestaan alkuperäisen aloituslyönnin suorittaneen pelaajan suorittaessa aloituslyönnin.


11. Tilanteen palauttaminen

Missä tahansa tilanteessa jossa palloja siirretään tilanteen palauttamisen takia, on se pelkästään tuomarin tehtävä ja velvollisuus. Tuomari voi kerätä asiaan liittyvää tietoa oman harkintansa mukaan. Hän voi pyytää yhdeltä tai molemmilta pelaajilta neuvoa, kuitenkin niin ettei pelaajien mielipide ole sitova ja heidän arvionsa voidaan hylätä.

Asianomaisten pelaajien on oikeus protestoida tuomarin päätös vain kerran, mutta tämän jälkeen pallo tai pallot palautetaan tuomarin päätöksen mukaisesti.


12. Välineiden hyväksyminen

Kun turnaus tai turnauksen kyseinen ottelu on aloitettu, ei pelaajalla ole oikeutta kyseenalaistaa mitään turnauksen järjestäjän toimittamaa välineistöä paitsi jos hänellä on tuomarin tai turnauksen johtajan tuki; kaikki protestit on tehtävä ennen ottelua.


13. Pussien tyhjentäminen

Jotta pallo lasketaan pussitetuksi, sen pitää täyttää kaikki ehdot kuvattuna säännössä 8.3

Pussitettu pallo. Vaikka pussien tyhjentäminen palloista kuuluu tuomarin toimenkuvaan, viime kädessä vastuu kyseisen toiminnan puutteellisuudesta johtuvalla virheellä on aina lyöjällä. Jos tuomaria ei ole paikalla, esimerkiksi aluetuomarin tapauksessa, lyöjä voi itse suorittaa kyseisen toimenpiteen, kuitenkin niin että hän tekee selväksi vastustajalleen mitä hän on tekemässä.


14. Aikalisä

Ellei toisin määrätä turnauksen järjestäjän toimesta on molemmilla pelaajilla oikeus yhteen 5 minuutin mittaiseen aikalisään otteluissa joissa pelataan yli paras yhdeksästä (kasipallo) ja paras kolmestatoista (ysipallo). Jos ottelut ovat lyhyempiä, ei aikalisää ole käytössä. Käyttääkseen aikalisänsä, pelaajan täytyy:

(1) ilmoittaa aikeestaan tuomarille

(2) pitää huoli, että tuomari on tietoinen tilanteesta ja kirjaa aikalisän pistetaulukkoon

(3) pitää huoli, että tuomari merkitsee pöydälle pelin olevan keskeytetty. (Yleinen käytäntö on jättää keppi pöydälle.)

Vastustajana täytyy pysyä istumassa kuten normaalinkin pelin aikana; jos hän saattaa itsensä tilanteeseen joka on normaalin pelin toiminnan ulkopuolella, hänen katsotaan myös käyttäneen aikalisänsä eikä hänellä ole sen jälkeen oikeutta uuteen aikalisään. Kasi- ja ysipallossa aikalisä pidetään pelien välissä ja peli keskeytetään.

14.1:ssä aikalisä alkaa pakkojen välissä; ja pöydällä oleva pelaaja voi jatkaa lyöntivuoroaan jos hänen vastustajansa päättää pitää aikalisän. Jos lyöjän vastustaja pitää aikalisänsä, hänen täytyy pitää huoli, että tuomari seuraa ottelua hänen poissa ollessaan; muuten hänellä ei ole oikeutta protestoida mistään lyöjän tekemästä virheestä.

Aikalisän käyttävän pelaajan täytyy muistaa, että hänen tekemisensä ovat pelin hengen mukaiset ja jos hän käyttäytyy niiden vastaisesti, hänet voidaan tuomita epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä.

Jos pelaajalla on jokin lääketieteellinen tila, sairaus, voi turnauksen johtaja harkintansa mukaan lisätä aikalisien määrää.


15. Peräkkäiset aloituslyönnit

Päättäessään kuka suorittaa aloituslyönnit ensimmäisen pelin jälkeen, kuten esimerkiksi ysipallossa, voi turnauksen johto määritellä erilaiset ehdot kuin säännöissä on mainittu. Esimerkiksi voittaja voi aloittaa, voidaan käyttää vuoroaloituksia siten että molemmat aloittavat kolme peräkkäistä aloitusta kukin.


16. Ysipallon pakka

Kuten säännössä 2.2 todetaan, 1-palloa ja 9-palloa lukuun ottamatta muut pallot asetetaan pakkaan sattumanvaraisessa järjestyksessä eikä mitään järjestelmällisyyttä saa olla missään pakassa. Jos tuomari ei ole tekemässä pakkoja ja pelaaja epäilee vastustajansa asettavan palloja tiettyyn järjestykseen pakassa, voi hän saattaa asian turnauksen toimitsijoiden tietoon. Jos toimitsija toteaa pelaajan tahallisesti järjestelevän palloja pakassa, pelaajalle annetaan virallinen varoitus ja kielletään tällainen toiminta. Varoituksen jälkeen jos pelaaja jatkaa kyseistä toimintaa, hänet tuomitaan epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä.


17. Aloituslyönnin vaatimukset

Turnauksen johto voi asettaa erillisiä vaatimuksia aloituslyönnin suhteen pelimuodoissa joissa on käytössä ”avoin” aloitus kuten esimerkiksi ysipallossa tai kymppipallossa. Esimerkiksi voidaan vaatia, että lyöntipallo asetetaan aloituslyönnissä yhdelle tai useammalle rajoitetulle alueelle aloituslinjan takana.


18. Kolmen pisteen aloitussääntö

(1) Aloituslyönnissä vähintään kolme palloa täytyy mennä pussiin, leikata aloituslinja tai näiden yhdistelmä. Esimerkiksi yhden pallon mennessä pussiin kahden pallon täytyy leikata aloituslinja ja jos kaksi palloa menee pussiin, niin yhden pallon täytyy leikata aloituslinja. Aloituslinjan leikkaamisella tarkoitetaan sitä, että pallon reuna menee aloituslinjan yli.

(2) Jos aloittavan pelaajan lyönti ei täytä kohdan (1) vaatimuksia, mutta on muutoin laillinen lyönti, on lyöntivuoroon tulevalla pelaajalla mahdollisuus jatkaa pöydällä olevasta tilanteesta tai antaa lyöntivuoro aloittavalle pelaajalle.

(3) Jos ei-aloittava pelaaja hyväksyy pöydän sellaisenaan, ei push-out ole sallittu vaan pelaajan täytyy suorittaa laillinen lyönti.

(4) Jos lyöntivuoro palautetaan aloittavalle pelaajalle, voi hän halutessaan lyödä push-outin. Tässä tapauksessa lyöntivuoroon tuleva pelaaja voi jatkaa kyseisestä tilanteesta tai palauttaa lyöntivuoro push-outin tehneelle pelaajalle.

(5) Jos aloittavan pelaajan lyönti ei täytä kohdan (1) vaatimuksia, mutta on muutoin laillinen lyönti ja 9-pallo menee pussiin, nostetaan 9-pallo alapisteelle ennen seuraavaa lyöntiä.

Kolmen pisteen aloitusääntö on käytössä kaikissa WPA:n 9-pallon ranking-kilpailuissa yhdessä tappingin kanssa.


19.Lyöntipalloon koskeminen aloituslyönnin jälkeen

Saattaa olla, että pelaajalla ”kiksaa” aloituksessa ja pelaaja yrittää estää lyöntipallon kulun kepillään tai jollain muulla keinolla. Nämä ovat ehdottamasti kiellettyjä epäurheilijamaisen käyttäytymisen nojalla, sääntö 6.16(b). Pelaaja ei milloinkaan saa tahallisesti koskea mihinkään palloon paitsi eteenpäin suuntautuvalla lyönnillä missä kepin kärki osuu lyöntipalloon. Kyseisen virheen rangaistuksen määrää tuomari säännön 6.16 epäurhelijamaisen käyttäytymisen ohjeiden perusteella.


20. Kellotus – Shot Clock

Ottelua voidaan alkaa kellottaa missä vaiheessa tahansa turnauksen toimitsijan tai kumman tahansa pelaajan toimesta. Turnauksen johtaja tai muu toimitsija päättää otetaanko kellotus käyttöön vai ei. Jos päätetään alkaa kellottaa ottelua, molemmat pelaajat ovat kellotettavina ja paikalla on virallinen kellottaja koko ottelun ajan. Suosituksena on, että pelaajilla on 35 sekuntia käytettävissä lyöntiin jossa 10 sekuntia ennen ajan päättymistä annetaan varoitus. Molemmilla pelaajilla on 25 sekunnin lisäys (extension) kutakin peliä kohti. Kello käynnistetään kun kaikki pallot pysähtyvät, mukaan lukien pyörivät pallot. Kello pysäytetään kun kepin kärki osuu lyöntipalloon lyönnin merkkinä tai jos käytettävissä oleva aika kuluu loppuun. Jos aika kuluu loppuun, on kyseessä virhe. Aloituslyönnin jälkeisen lyönnin aikarajaa on mahdollista pidentää, mutta se ei saa ylittää 60 sekuntia.


21. Vain lyöntipallovirheet (cueball fouls only)

Jos ottelussa ei ole tuomaria, se voidaan pelata siten, että vain lyöntipallovirheet ovat rangaistavia. Tällöin muiden pallojen kuin lyöntipallon koskettaminen ja liikuttaminen ei olisi virhe paitsi jos tämä vaikuttaisi lyönnin lopputulokseen siten, että mikä tahansa pallo (myös lyöntipallo) kulkee liikkuneen pallon alkuperäisen alueen läpi. Jos näin ei tapahdu, vastapelaaja voi antaa liikkuneen pallon jäädä paikalleen tai palauttaa sen mahdollisimman lähelle molempien pelaajien hyväksymää alkuperäistä sijaintia. Jos pelaaja jatkaa lyömistä ilman, että antaa vastapelaajalle mahdollisuuden palauttaa liikkuneet pallot, kyseessä on virhe.


22. Myöhästynyt ottelun aloitus

Pelaajien täytyy olla pöydän ääressä ja valmiina aloittamaan pelinsä ilmoitettuna ottelun alkamisaikana. Jos pelaaja on myöhässä, hänellä on 15 minuttia aikaa saapua pöydälle pelaamaan ottelunsa, muutoin hänet tuomitaan hävinneeksi ottelun. On suositeltavaa kuuluttaa pelaajaa 5 minuutin, toisen kerran 10 minuutin ja viimeisen ”minuutin kuulutuksen” 14 minuutin jälkeen ilmoitetun ottelun alkamisen. Tiukemmat vaatimukset voidaan ottaa käyttöön jos tämä käytös on pelaajan kohdalla toistuvaa.


23. Ulkopuolinen vaikutus

Ks. sääntö 1.9 Ulkopuolinen vaikutus. Tuomarin tehtävänä on estää ulkopuolinen vaikutus, esimerkiksi katsojan ja viereisen pöydän pelaajan toimesta ja keskeyttää peli tarvittaessa. Vaikutus voi olla joko ruumiillista tai suullista.


24. Valmentaminen

Pelaajan on sallittua ottavaa neuvoja ja valmennusta vastaan valmentajaltaan ottelun aikana. Tämän ei kuitenkaan sallita olevan jatkuvaa jokaiseen lyöntiin kohdistuvaa valmennusta. On tuomarin ja turnausjohdon päätettävissä asiaan liittyvät lisärajoitukset. Aikalisää voidaan käyttää valmennukseen. Valmentaja ei pitäisi lähestyä pöytää. Jos tuomari päättää, että valmentaja vaikuttaa tai häiritsee peliä, hän voi käskeä valmentajaa pysymään poissa ottelun ajan.


25. Act of God

Tämä saattaa olla jotain odottamatonta sääntöjen ja säädöstön ulkopuolelta joka tapahtuu ottelun aikana. Tällöin tuomari päättää mikä on tasapuolisin ratkaisu ottelun jatkamiselle. Esimerkiksi pallot joudutaan siirtämään toiselle pöydälle, jolloin mahdollisesti joudutaan julistamaan pattitilanne jos tilanne ei ole sellaisenaan siirrettävissä.


26. Tuolissa pysyminen

Pelaajan, joka ei ole lyöntivuorossa, on pysyttävä hänelle osoitetussa tuolissaan kun lyöntivuorossa oleva pelaaja on pöydällä. Jos pelaajan tarvitsee poistua pelialueelta kesken ottelun, hänen pitää pyytää ja saada siihen lupa tuomarilta. Jos pelaaja poistuu pelialueelta ilman tuomarin lupaa, se tulkitaan epäurheilijamaiseksi käyttäytymiseksi.


27. Yhtaikaiset osumat

Jos lyöntipallo osuu lailliseen kohdepalloon ja ei-lailliseen kohdepalloon suunnilleen samanaikaisesti, eikä ole mahdollista määritellä kumpaan palloon lyöntipallo osui ensin, oletetaan tällöin että lyöntipallo osui ensin lailliseen kohdepalloon.


28. Kiinniolevien pallojen ilmoittaminen

Tuomarin täytyy tutkia tarkasti ja ilmoittaa tilanne mikäli pallo on hyvin lähellä vallia tai pallo on hyvin lähellä lyöntipalloa. Pelaaja joka ei ole lyömässä voi muistuttaa tuomaria siitä, että kyseinen ilmoitus voi olla tehtävä. Lyöjän on annettava aikaa pyynnölle sekä tilanteen tutkimiselle ja voi myös itse pyytää sitä.


Päivitykset 12.10.2016, 31.8.2018

Päivitykset 18.11.2023 korjattu pukeutumisen säännöissä poolopaidat pikeepaidoiksi mikä vastaa pukeutumisohjeita


Säännöt

2.3, 2.7, 3.8, 3.9, 4.2, 4.3, 4.8, 4.9, 6.11, 6.16, 9, 9.8


Säädöstö

3.1, 3.2, 17, 18, 20